Mina bästa glutenfria baktips!
Kategorier

Mina bästa glutenfria baktips!

  • Låt alltid smeten svälla 5-10 minuter innan du börjar baka ut den.

 

  • Använd handkraft eller elvispen för att blanda degen/smeten

 

  • Byt, bytt… du kan alltid byta ut likvärdiga mjöl med samma egenskaper.
    Som t ex majmjöl mot pofibrer eller sojamjöl, då de har bindande egenskaper. Havremjöl mot bovetemjöl, majsmjöl mot kikärtsmjöl.

 

  • Guarkärnmjöl används som förtjockningsmedel och stabiliseringsmedel i glutenfri bakning för att ersätta glutens egenskaper. Guarkärnmjöl, utvinns ur guarväxten Cyamopsis tetragonolobas frön. Växten är en baljväxt liknande sojabönan, så är du allergisk mot soja så skall du undvika guarkärnmjöl.
    Enda gången som jag skulle säga att den är ok att använda guarkärnmjöl i livsmedel är när du bakar glutenfritt för att hålla ihop brödet. När det gäller all annan mat som t ex kakor, bröd och glass så borde råvarorna i sig hålla ihop om du använder de råvaror som man skall för att tillverka produkten.

 

  • Glutenfritt blir lätt fiberfritt, därför tänk på att addera fibrer som t ex linfrö, psylliumfrö eller boveteflingor som ger struktur och fullkornskänsla till brödet, binder en del vätska och gör brödet saftigare.

 

  • Ett annat tips för att få brödet saftigt är att tillsätta t ex rödbeta, morot och zucchini

 

  • Vänta att skära brödet tills det svalnat, gärna dagen efter.

 

  • Glutenfritt hembakat bröd utan tillsatser mår bäst av att inte frysas utan ätas färskt.

 

  • Innehåller degen bovete, jobba lite extra med elvispen eller degblandaren.

 

  • Om degen skall jäsa gör det hellre under plastfilm än bakduk.

 

– Ewa Skiöldebrand